Portal sadownika

W Polsce widoczny wzrost zainteresowania owocami jagodowymi także poza sezonem

03-04-2022 Portal Sadownik.pl (zredagowano na podst. informacji prasowej KZGPOiW

W Polsce widoczny wzrost zainteresowania owocami jagodowymi także poza sezonem

Jak podaje Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw, sondaże przeprowadzone przez pracownię Kantar świadczą o wzroście zainteresowania polskich konsumentów owocami jagodowymi także poza naturalnym terminem ich zbiorów. Można wnioskować, że Polacy poszukują owoców sezonowych coraz wcześniej. W obecnym okresie dostępne w sklepach owoce jagodowe pochodzą z importu z cieplejszych krajów bądź z zagranicznych lub krajowych gospodarstw ogrodniczych zajmujących się sterowaną ich produkcją. Z uwagi na wyższe koszty produkcji czy konieczność dalekiego transportu są one droższe, ale - jak pokazują badania - nie powstrzymuje to wzrostów ich popularności.

Przyrost popularności poszczególnych gatunków owoców w liczbach bezwzględnych.

Ryc. 1. Przyrost popularności poszczególnych gatunków owoców w liczbach bezwzględnych.

Przodują borówki. Aż 28% Polaków zadeklarowało, że jadło te owoce w marcu 2022 roku. To o 5 punktów procentowych więcej niż w lutym 2022 oraz o 12 pkt. proc. więcej niż w marcu 2020, kiedy borówki spożywało 16% badanych konsumentów. Przekładając te dane na całość populacji, można wyliczyć, że rzesza konsumentów borówek w miesiącu marcu zwiększyła się o 3,8 mln osób.

Spożycie borówek według deklaracji respondentów w okresie luty 2020 - marzec 2022.

Ryc. 2. Spożycie borówek według deklaracji respondentów w okresie luty 2020 - marzec 2022.

Warto odnotować, że między rokiem 2020 a 2021 widoczny jest także wzrost spożycia borówek również w sezonie, tj. od lipca do października. Na przykład w sierpniu 2020 roku spożycie borówek zadeklarowało 45% respondentów, natomiast rok później - 53%, czyli o 8 pkt. proc. więcej.

Na drugim miejscu pod względem wzrostu popularności plasują się maliny. Według deklaracji konsumentów między marcem 2020 a 2022 spożycie malin wzrosło o 2/3 (o 10 pkt. proc., z 15% do 25%). W liczbach bezwzględnych daje to wzrost o 3,3 mln konsumentów.

Co ciekawe, trzecie miejsce pod względem przyrostu popularności zajmuje aronia i jej przetwory. Dopiero po niej następują truskawki. Jeszcze w marcu 2020 roku spożycie aronii i jej przetworów deklarowało 11% badanych, natomiast dwa lata później - 17%. Wzrost popularności wyniósł więc 6 pkt. proc., czyli w liczbach bezwzględnych aronia zyskała 1,9 mln nowych konsumentów. Natomiast popularność truskawek między marcem 2020 a 2022 roku wzrosła o 6 pkt. proc., z 20% do 26%. Oznacza to, że również truskawkom przybyło 1,9 konsumentów.

Dane dotyczące wzrostu popularności owoców jagodowych poza naturalnym okresem ich zbiorów są optymistyczne. Czy wpłyną one na wzrost ich produkcji sterowanej w naszym kraju?

Komentarze

Brak komentarzy

Napisz nowy komentarz