Portal sadownika

Pierwsze efekty wprowadzenia opłaty cukrowej - napoje słodzone drożeją

04-01-2021 Portal-Sadownik.pl

Pierwsze efekty wprowadzenia opłaty cukrowej - napoje słodzone drożeją

Zgodnie z podpisaną przez prezydenta w sierpniu 2020 ustawą związaną z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów, od 2021 roku obowiązuje tzw. opłata cukrowa, czyli podatek, którym obłożono napoje słodzone (np. napoje gazowane, nektary o smaku owocowym). Pierwsze efekty wprowadzenia podatku możemy już obserwować w sklepach – według cennika jednego z nich, cena za butelkę 1,75 l napoju gazowanego Coca – Cola Original Taste wzrosła z 4,35 do 6,29 zł, czyli o niemal 45%. Cena za butelkę Fanty Pomarańczowej o tej samej objętości zmieniła się z 5,99 na 4,19 zł. Wzrost wynosi zatem o 43%.

Przeciwko opłacie cukrowej protestowali stanowczo przetwórcy owoców oraz część sadowników. Zwracali uwagę, że jedynym beneficjentem wprowadzonej opłaty będzie rząd, który zarobi ok. 50 gr na każdym litrze napoju słodzonego. Powoływali się na doświadczenia innych państw, w których obłożenie napojów słodzonych podatkami nie poprawiło nawyków żywieniowych społeczeństwa, a jedynie spowodowało wzrost cen produktów spożywczych w sklepach. Koszty obłożenia producentów dodatkową opłatą zostaną oczywiście przeniesione na konsumentów, do których sadownicy również się zaliczają.

Przetwórcy obawiają się spadków popytu na dosładzane napoje owocowe. Ich zdaniem wpłynie to na spadek skupu owoców przemysłowych. Przeciwko ustawie wypowiedział się Związek Sadowników RP oraz Krajowa Unia Producentów Soków. Obie organizacje zwracały uwagę, że przepisy grożą setkami milionów zł strat dla przetwórstwa owocowo – warzywnego i efektem ich wprowadzenia będzie bankructwo wielu krajowych przedsiębiorstw.

Niektórzy sadownicy dopatrują się jednak w nowych regulacjach sposobu na wzrost popytu na naturalnie mętne soki NFC. Być może część konsumentów, mając do wyboru drogie napoje słodzone i droższe soki NFC, widząc, że cena jednego i drugiego towaru zbliżyła się do siebie, sięgną po zdrowszą alternatywę. Będzie to możliwe, o ile ceny soków NFC nie wzrosną proporcjonalnie w stosunku do napojów słodzonych.

Komentarze

Brak komentarzy

Napisz nowy komentarz